Samen starten van een ondernemende school

Als jij wilt onderzoeken of je met ons een school wilt starten, je eigen ideeën verder wilt ontwikkelen of je wilt verdiepen in je eigen drijfveren, dan is ons Ontwikkellab Ondernemend Onderwijs geschikt voor jou. 

Ontwikkellab Ondernemend Onderwijs

Voor leerkrachten, die vanuit hun roeping willen nadenken over het vormgeven van het onderwijs van nu en morgen.

Voor schoolleiders die willen ontdekken hoe ze hun leiderschap van binnenuit kunnen ontwikkelen om zo hun school te begeleiden naar transformatie.

Voor initiatiefnemers die zich verder willen verdiepen in hun onderwijsideaal en tot een keuze en/of een concreet actieplan willen komen.

Hoe zou het eruit zien als jij het onderwijs en de school zou inrichten vanuit jouw eigen innerlijke roeping? Hoe werkt dat uit in jouw lessen, jouw klas, jouw vak? Hoe zou jij je eigen school dan ontwerpen? In het Ontwikkellab Ondernemend Onderwijs ga je met deze vragen aan het werk. Vanuit de ontmoeting met anderen ga je je eigen onderwijservaringen en onderwijsdenkbeelden door-denken, doorvoelen en door-werken. Je krijgt daarbij begeleiding en verdiepende verhalen aangeboden van De Ondernemende school i.s.m. De Grondsteen – School voor Initiatief en Gemeenschapsvorming.
Na vijf bijeenkomsten heb je: 

  • meer inzicht in je eigen motivatie, roeping, (on)mogelijkheden en onderwijsideaal; 
  • nieuwe inspiratie en concrete informatie om in je eigen werk stappen te zetten voor de ontwikkeling van jezelf, je lessen, je school;
  • de keuze om een Ondernemende School te gaan starten met ons en in te stappen in de Bouwplaats.

Kijk in onze Agenda voor het eerstvolgende Ontwikkellab en hoe je je kan inschrijving, of neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Een incompany Ontwikkellab behoort tot de mogelijkheden.

Wet Meer Ruimte Voor Nieuwe Scholen

Overweeg je zelf een school te starten met ons? Twijfel je er aan hoe makkelijk dit is? Sinds kort is dankzij de Wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen (2020) de mogelijkheid om een door de overheid bekostigde school te starten vergemakkelijkt. Mooi! Nieuwe initiatieven kunnen nu op basis van voldoende belangstelling (belangstellingsmeting) een school beginnen. Samen met de ruimte die er is binnen de regels (Brochure Ruimte in Regels van de onderwijsinspectie) en onze begeleiding, is dit een concrete mogelijkheid om echt vernieuwend onderwijs te starten binnen de bekostigde kaders. 

Bekostigde (B1) of Onbekostigde (B3) ondernemende school

Als je met ons een school wilt starten dan kan dat een door de overheid bekostigde school zijn (B1), of een particuliere school (B3). 

Steeds vaker horen wij van initiatiefnemers die een ‘staatsvrije’ (B3) school willen oprichten, omdat ze dan meer ruimte zouden hebben om het onderwijs zo vorm te geven zoals ze dat wensen. Wij zijn van mening dat er geen ‘staatsvrije’ scholen bestaan in Nederland, omdat er altijd een vorm van toezicht van de staat is. Daar komt bij dat de extra ruimte van B3 scholen relatief gering is, en B1 scholen veel meer ruimte hebben dan zij in de regel genomen benutten. Wat wel bestaat in Nederland is de vrijheid van onderwijs zoals je dat zelf wilt inrichten. Met de Wet Meer Ruimte Voor Nieuwe Scholen is het oprichten daarvan vergemakkelijkt.